måndag 2 januari 2012

2011


Kattunssnörvil

Oj nu va det så där lääängesen jag engagerade mig i denna sida... Ett år går fort och nog har jag hunnit tillverka en del. Kattunssnörvil används ej till kyrkan, bara till vardags, även kallat söndagseftermiddagsplagg.

Mannen fick tillökning i sin dräktgarderob med en väst. R är från Kärvsåsen (Boda) därför var det mycket viktigt att det blev en Bodadräkt. På västen ser man det främst på dessa stolpfickor. I Rättvik har männen lock på fickorna.


2011 var det lite svårt att komma i dräkten då Vi fått tillskott i familjen. Tur att Jag tänkt till när jag sytt plaggen, så det går att klämma i några kilon extra. Här är Vi på majstångsresning på Boda Gammelgård.

Här iförd sorgedräkt vid Rättviks Gammelgårds temaguidning. Skinntrian ser kanske lite varm ut mitt i sommarn, men jag fick bara lov att prova!



















Barnklädsel var 2011 års temat på dräktvisning på Boda Gammelgård.









Bingsjöstämman


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar